MER TÄVLING

Paper smooches sparks challanges inspirationsskiss ser ut så här denna vecka.
Och så här blev mitt kort.
Hmm....inte jättebra men jag skickar in den i alla fall.

EN MOROT

Alla Stämplar kommer från Paper Smooches.

TSG INSPIRATION CHALLANGE

Tänkte skicka in ett bidrag till en tävling hos There She Goes Clear Stamps :) Uppgiften är att göra ett kort inspirerat av den här bilden.
Så här blev mitt kort.
Gult zig-zagmönster som på fåtöljen, träd och den gröna färgen på väggen och så tycker jag det ser ut att sitta en gosegiraff högst upp i trädet på bilden, det gav mig den här iden. Jag har använt stämplar från TSG-setet ZOO-Pendous. Nu ska jag bara fixa en länk så jag fakriskt är med och tävlar.

HAKONE

Nu tilbaka till Japan :)
Efter Tokyo så tog vi en Romanced Car till Hakone, lustigt namn på ett tåg. Att vagnen var Romanced betydde att man hade större fönster för utsikt och bekvämare säten. När tåget kom in på perrongen och alla hoppat ur så började alla säten snurra runt 180 grader så att stolarna skulle vara vända i den nya färdriktningen. En tjej som jobbade på tåget sprang fram och tillbaka genom vagnarna och varje gång hon skulle lämna vagnen vände hon sig om och bugade mot alla passagerare. Jag passade på att äta min medhavda Cheesecake som smakade vad den utlovade, ordagarant: sockerkaka med ostsmak.
Sen bytte vi till ett äldre, mindre tåg som sicksackade upp för berget till vårt Hotell.
När vi kom fram regnade det och vi hade ca 10 min att gå till Hotellet, men så fort de såg oss så sprang hotellpersonal ut och mötte oss med paraplyer och väl inne möttes vi av en japan med famnen full av handdukar så vi kunde torka av oss och väskorna.
Vägen upp till Fujiya Hotell, nu börjar det verkligen se traditionellt japanskt ut.
En japansk drake i trappan i entrén.
Lite sightseeing i byn.
Hotellet hade ett eget Café som var väldigt populärt så man fick skriva upp sig på en väntelista. Vi hörde många japanska namn ropas upp men när det var vår tur kom en man och pekade på oss och sa "you, come" och pekade mot cafeét. Han vågade sig inte på att säga nått av våra namn hihi. Jag beställde Te och de här sötsakerna som var gjorda av nått risakrigt och hade röd bönpasta innuti om jag fattade rätt. Superfint upplagt som vanligt men de smakade ingenting.
Från Caféet hade man utsikt över en mysig trädgård. Vi kom ju som sagt lite för tidigt för att se all blommning men det var fint ändå med små vattenfall och röda broar.
I den här trädgården brukade folk gifta sig och samma dag som vi kom var det ett bröllop på hotellet så det gick omkring folk i fantastiskt fina kimonos. Hotellet hade också en egen Onsen. En Onsen är en varm källa med vatten uppvärmt av en vulkan. I området fans såna källor för utomhusbad men vi hann inte med det så vi badade i hotellets egen källa. De hade lett in sånt vatten till en bassäng kaklad med något stenliknande och stenar runt kanten, det var jätteskönt att bada där =) Innan man hoppade i badet så satt man på en liten pall och duchade framför en spegel. Det är också härligt att alla verkar vara så ärliga, man låste inte in sina kläder i ett skåp utan la dem bara i en korg. Vi bokade massage till Micke som hade ont i sin nacke men den lilla tanten förstod inte vad han ville så han fick en helkroppsmassage i stället, haha.
Världens största nyckelring! Alla rum hade en egen bild och man kunde köpa en liten kopia av sin rumsnyckel så det gjorde vi.
Vi stannade här bara en natt och testade traditionell japansk frukost med typ 188 små rätter. Det var bla ris, misosoppa, diverse picklade grönsaker, tofu, torkad fisk, omelett mm och så klart grönt te. Från den frukosten gick vi 600:- fattigare, vi hade inte riktigt kollat upp innan vad det kunde tänkas kosta, hoppsan.
Det japanska frukoststället i Hakone.
Man får inte ha skor på sig i restaurangen så man lägger dem i hyllorna.
Fin frukostutsikt.
Sen åkte vi på en rundtur i Hakoneområdet där vi åkte både båt, linbana, cable car, buss och tåg. Den här båten heter Vasa och tog oss ut på Lake Ashi. Inne i båten fanns en tavla på det riktiga Vasa. På vårt hotell hängde förrästen ett foto på Kungen och Silvia!
Utsikt från båten.
Från båten skulle man kunna se Fujiberget men vi såg det inte. Inte förens vi åkte linbanan insåg vi att vi inte hade tittat upp nog mycket, det var så stort att vi missat det. Jag fick tyvärr inga bra kort på det med min mobil.
Hela rundresan tog längre tid än vi hade tänkt så sen vi fick skynda oss vidare till Takayama där vi hade middag som väntade.

BABYKORT

Ett enkelt babykort av några gamla Panduropapper. Den glittriga kaninen hittade jag på Panduro Outlet i Malmö och jag gillar den så mycket att jag köpte flera förpackingar med blandade färger.

LOVE YOU TO MY CORE

Ett kort jag precis har gjort klart. Det har bara legat och väntat på att den lilla masken skulle dyka upp :)
Den gröna glittriga braden är den som håller ihop hela kortet och funkar som gångjärn så man kan öppna det. Bladen och stammen är först fastsatta med dubblehäftande tejp så de verkligen inte riskerar att ramla av och sen gjorde jag hål för braden genom alla lager sammtidigt.
Den lilla masken kommer från setet "Smarty Pants" från Paper Smooches och texten "love you to my core" från "Falling For You" från samma ställe. Datorn vägrar vända den sista bilden rätt så nu får den bli så här.

RUNDA PAKET

Förra helgen när vi städade förrådet hittade jag några runda kartonger som jag sparat för att slå in paket i någon gång. Självklart hade jag glömt bort att jag lagt dem där. Men nu har det faktiskt blivit paket av dem, så det här kommer att dyka upp hos någon efter helgen.
Jag gillar verkligen paketpappret som kommer från Panduro, tror jag måste köpa lite till så det inte tar slut så fort.
Man får vika lite speciellt när man slår in runda paket. Här hos Howdini.com finns en instruktionsvideo till det.
Den söta katten är en stämpel från setet "Party Posse" från Paper Smooches.